هر کسی پیشرفت و موفقیت را جوری تعریف میکند، اما از نظر بسیاری از افراد پیشرفت شغلی یعنی اینکه بیشترین لذت را از کارتان ببرید. اگر هنوز در حرفه خود پیشرفتی نکردهاید، باید بدانید که راههای زیادی برای پیشرفت شغلی وجود دارد.
در این مقاله، درباره مزایای موفقیت شغلی میگوییم و ۲۱ توصیه برای رسیدن به این موفقیت را به شما ارائه میدهیم. با ما همراه باشید.
آنچه در این مقاله میخوانید
چرا پیشرفت شغلی مهم است؟
پیشرفت شغلی امتیازهای شخصی و حرفهای زیادی با خود به همراه دارد از جمله:
رضایت شغلی بیشتر: اگر احساس کنید که کارتان را خوب انجام میدهید، انگیزه و اشتیاقتان برای رفتن به سر کار بیشتر میشود. بنابراین پیشرفت شغلی باعث میشود که از کاری که هر روز انجام میدهید لذت بیشتری ببرید و اساسا از شغلتان رضایت بیشتری داشته باشید.
خلقوخوی بهتر: وقتی در شغلتان به درجهای از موفقیت برسید، احساس غرور و افتخار میکنید. داشتن چنین احساسی اعتمادبهنفس و شادی شما را افزایش میدهد و در کل خلقوخویتان را بهتر میکند.
حقوق بیشتر: وقتی کارفرما یا مدیرتان متوجه پیشرفت شما بشود، احتمالا به این فکر میافتد که حقوقتان را افزایش بدهد. مسلما وقتی حقوقتان بیشتر بشود، راحتتر میتوانید از پس هزینههای زندگی و پرداخت قبضها بربیایید.
۲۱ توصیه برای پیشرفت در شغل
همانطور که مسیر شغلیتان را طی میکنید، بهدنبال راههایی برای رسیدن به اهدافتان باشید. هرچه به اهداف بیشتری دست یابید، موفقتر خواهید بود. برای اینکه در حرفه خود رشد کنید و به موفقیت برسید، از ۲۱ توصیهای بهره بگیرید که در ادامه مطرح کردهایم.
۱. شغل مناسب را انتخاب کنید
چه تازه مشغول به کار شده باشید چه حسابی در شغل خود جا افتاده باشید، مطمئن شوید که شغل مناسبی را انتخاب کردهاید. ببینید آیا تحمل کاری را که هر روز انجام میدهید دارید یا نه. شغلتان باید با شخصیت، علایق و ارزشهایتان همخوانی داشته باشد.
اگر نمیتوانید بفهمید که شغل مناسبی را انتخاب کردهاید یا نه، از پرسشنامههای خودارزیابی استفاده کنید. با پاسخدادن به سؤالات پرسشنامه به درستی یا اشتباهبودن مسیر شغلیتان پی خواهید برد.
همچنین میتوانید با یک مشاور شغلی مشورت کنید یا خودتان دستبهکار شوید و درمورد شغلتان و جزئیات خاص مربوط به آن، یعنی وظایف و درآمد و چشمانداز آن، تحقیق کنید.
۲. شغلتان را خودتان انتخاب کنید
شاید خانواده یا دوستانتان نظرات زیادی درباره شغل شما داشته باشند. بد نیست که پذیرای نظرات آنها باشید، اما فراموش نکنید که باید حال شما با شغلی که انتخاب میکنید خوب باشد. مطمئن شوید که آن شغل انتخاب خودتان است نه انتخاب دیگری.
گرچه خانواده یا دوستانتان قصد و نیت بدی ندارند، شغلتان باید یک تصمیم شخصی باشد، زیرا قرار است که سالهای سال زندگیتان را تحتتأثیر قرار دهد.
۳. ارزیابی خود از موفقیت را مشخص کنید
هرکسی تعریف متفاوتی از پیشرفت و موفقیت دارد. مثلا عدهای پیشرفت شغلی را بر اساس رقم فیش حقوقیشان تعریف میکنند و عدهای دیگر احساس رضایت ناشی از تعریف و تمجید مدیرشان از آنها را نوعی پیشرفت شغلی میدانند.
ازآنجاکه پیشرفت شغلیتان به این بستگی دارد که آیا به اهداف شغلی خود رسیدهاید یا نه، تعریف خود از پیشرفت و موفقیت را مشخص کنید تا هنگام دستیابی به آن دچار سردرگمی نشوید.
در بخشی از کتاب «اسب سیاه» میخوانیم: «اگر به ندای پیمان استانداردسازی آری بگویید و منفعلانه یک گزینهی استاندارد را براساس احتمال موفقیت انتخاب کنید (بهجای اینکه فعالانه دست به انتخابی بزنید که با هویت فردیتان بیشترین برازش را دارد)، خودتان را از احساس هدفمندیای محروم میکنید که حقتان است. به همین دلیل است که اسبهای سیاه خودشان را بهطور کامل وقف انتخابهایشان میکنند. آنها حرفشان را دو تا نمیکنند، محافظهکاری نمیکنند یا نگاه نمیکنند ببینند باد از کدامین سو میوزد. آنها قاطعانه عمل میکنند؛ چون به یک سمتوسوی خاص متعهدند.
زمانی که دست به اقدام جسورانهای میزنید، به جهان اعلام میکنید: «من دارم به این سمت میروم.»»
۴. مسئولیت اشتباهاتتان را بپذیرید
هرقدر هم که باتجربه باشید، باز هم مرتکب اشتباه خواهید شد؛ حتی اگر سعی کنید که از اشتباهات اجتناب کنید. وقتی اشتباهی مرتکب میشوید، باید آن را بپذیرید و برای جبران آن تلاش کنید. عواقب اشتباه خود را کاهش دهید و در اولین فرصت برای جبران آن تلاش کنید تا اعتبار ازدسترفته خود را بازیابید.
۵. کمک بخواهید
در طول مسیر شغلیتان میتوانید از دیگران کمک بگیرید. برای پیشرفت در کارتان از افراد باتجربه و باسوادِ حرفه خود راهنمایی بخواهید. با یکی از همکاران باتجربهتان که میتواند شما را در خصوص چگونگی رشدکردن در حوزه کاریتان راهنمایی کند مشورت کنید.
اگر هنوز وارد حوزه انتخابی خود نشدهاید، درمورد شغلی که مدنظر دارید از یک مشاور راهنمایی بخواهید. این مشورت و راهنمایی مسیر رسیدن به اهدافتان را هموارتر میکند و به شما این اطمینان را میدهد که در مسیر درستی قرار دارید.
۶. به دستاوردهایتان فکر کنید
درست است که داشتن یک سیستم حمایتی خوب اهمیت زیادی دارد، اما نباید موفقیتهای خود را فراموش کنید. دستاوردهای پیشین خود را به یاد بیاورید.
بهجای اینکه منتظر باشید کسی به شما بهخاطر موفقیتهایتان تبریک بگوید، خودتان آنها را بشناسید و به همه چیزهایی که تاکنون در حرفه خود به دست آوردهاید افتخار کنید. انجام این کار به شما انگیزه میدهد تا به دستاورد یا هدف بعدی نزدیک بشوید.
۷. وجدان کاری داشته باشید
برای پیشرفت در شغلتان باید مشتاق باشید که سخت کار کنید و آنچه را برای برتری و درخشیدن لازم است انجام دهید. سخت کارکردن تفاوت زیادی در حرفه شما ایجاد میکند. وقتی وجدان کاری قویای داشته باشید، احتمال دستیابی شما به اهداف و ترفیع شغلی بیشتر میشود.
۸. مثبت باشید
حتی اگر در ابتدا احساس کردید که آنقدر خوب نیستید که بتوانید در حرفه خود پیشرفت کنید، مثبت فکر کنید. از هر فکری که بر عزتنفس شما اثر منفی میگذارد، اجتناب کنید. در عوض روی چیزی تمرکز کنید که در آن مهارت دارید.
اگر مهارتهای توسعهنیافتهای دارید یا احساس میکنید که باید مهارتهای خاصی کسب کنید، روی بهبود یا یادگیری آنها کار کنید تا آن ذهنیت مثبتی را که میخواهید به شما بدهد.
احساس توانمندی در کارتان خلقوخوی شما بهتر میکند و باعث میشود که برای بهتر انجام دادن کارتان و رسیدن به اهداف شغلیتان انگیزه پیدا کنید.
۹. مهارتهای خود را تقویت کنید
حتی اگر فکر میکنید که در کارتان مهارت دارید، همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد. نقاط ضعف خود را بپذیرید و هر کاری که برای تقویت آنها لازم است انجام دهید.
به بهبود مهارتهای خود متعهد شوید تا برای شرکتی که در آن کار میکنید به داراییای باارزش و کارمندی همهفنحریف تبدیل شوید. برای این منظور میتوانید از ویدئوها و آموزشهای آنلاین، کتابها یا کلاسهای آنلاین و حضوری استفاده کنید.
۱۰. نیاز کارفرمای خود را پیشبینی کنید
برای پیشرفت بیشتر در کارتان، نیاز مدیر یا کارفرمای خود را، قبل از اینکه آن را مطرح کند، پیشبینی کنید. مثلا، به این فکر کنید که اگر در جایگاه او بودید، کار بعدیای که میخواستید انجام شود چه بود.
پیشبینی نیازهای او به شما این فرصت را میدهد که قبل از اینکه مجبور شود از شما بخواهد که فلان کار را انجام دهید، شما یک قدم جلوتر باشید و آن را انجام داده باشید. با این کار، نشان میدهید که چقدر ابتکارعمل دارید و ارزشمند هستید.
در نتیجه، احتمال اینکه مدیرتان به شما ترفیع بدهد یا دستاوردهای شما به چشمش بیاید بیشتر میشود. در این صورت است که در حوزه کاری خود پیشرفت میکنید.
۱۱. بدانید که میتوانید شغل خود را تغییر دهید
اگر در کار فعلیتان پیشرفت یا رضایتی نمییابید، میتوانید آن را تغییر دهید. شاید با تغییر حوزه فعالیت فعلیتان، در شغل کلی خود پیشرفت بیشتری کنید.
ممکن است بنا به دلایلی از این تغییر اجتناب کنید، اما رفتن بهسوی موقعیتی که به آن علاقه بیشتری دارید تأثیر بسزایی دارد. اغلب تغییر شغل تنها چیزی است که برای دستیابی به اهدافتان به آن نیاز دارید.
۱۲. به اطرافیانتان گوش دهید
در جایگاه شخصی حرفهای، مهم است که برای گوشدادن به نظرات اطرافیان خود وقت بگذارید. به هرچیزی که رئیستان به شما میگوید توجه کنید؛ فرقی نمیکند که درباره یک کمپین یا پروژه با شما صحبت کند یا درمورد چیزی بیاهمیت.
اگر همیشه گوشبهزنگ باشید، هیچ اطلاعات مهمی را از دست نمیدهید و میتوانید در محل کارتان با دیگران ارتباط برقرار کنید.
۱۳. ابتکارعمل به خرج دهید
البته که باید از وظایف ذکرشده در شرح شغل پیروی کنید، اما فراتررفتن از آن سبب برتری شما میشود. بهدنبال راههایی برای ارائه ایدههای جدید، شروع پروژههای جدید یا ایجاد فرصت برای شرکتتان باشید.
داشتن ابتکارعمل شما را از همکارانتان متمایز میکند و باعث میشود که بلندپروازی شما مدیرتان را تحتتأثیر قرار دهد.
۱۴. عملکردتان را ارزیابی کنید
کارفرمایان اغلب عملکرد کارکنانشان را ارزیابی میکنند، اما بد نیست که خودتان نیز عملکردتان را ارزیابی کنید. برای این منظور اهداف سنجیدنی را شناسایی و مشخص کنید. سپس برای دستیابی به آنها یک جدول زمانی تنظیم کنید.
برای رسیدن به اهداف مهم و بلندمدت برای خودتان وظایف روزانه مشخص کنید. در پایان هر هفته ببینید که چه چیزی به دست آوردهاید و در صورت نیاز، استراتژی خود را تغییر دهید تا همزمان با جدول زمانی پیش بروید. ارزیابی عملکردتان انگیزه و بهرهوری شما در کارتان را افزایش میدهد.
۱۵. نقاط قوت خود را بشناسید
همانطور که در مسیر شغلیتان پیش میروید، به اهداف منحصربهفردتان توجه کنید. چه کارگشای خوبی باشید چه متفکری خلاق، آگاهی به نقاط قوتتان باعث میشود که از آنها به نفع خودتان استفاده کنید.
مقالات پیشنهادی سردبیر
همچنین به شما این امکان را میدهد که خودتان را بهآسانی با شرایط و مسائل مختلف در محل کارتان وفق دهید. علاوهبر این، وقتی مهارتهای خود را بشناسید، شغل مناسبی انتخاب میکنید و در درازمدت به موفقیت بیشتری دست مییابید.
۱۶. مشتاق یادگیری باشید
برای رسیدن به موفقیت شغلی، باید سعی کنید از یادگیری چیزهای جدید استقبال کنید. حتی اگر تحصیلات عالیه دارید، ملحقشدن به نیروی کار شرایط و چالشهایی دارد که ممکن است برای آنها آمادگی نداشته باشید.
به مدیر یا سرپرست خود نشان دهید که فردی آموزشپذیر هستید و مایلید که مهارتها و کارکردن با ابزارهای جدید را یاد بگیرید. اگر مدیرتان متوجه بشود که شما مشتاق یادگیری هستید، احتمال اینکه مسئولیتهای بیشتری به شما محول کند، بیشتر میشود. درنتیجه در حوزه کاری خود پیشرفت میکنید.
۱۷. فعالانه ارتباط برقرار کنید
هر شغلی که دارید، فعالانه با همکاران و تیم و سرپرست خود در ارتباط باشید. ارتباط خوب، بهویژه با مدیرتان، به او این پیام را میرساند که مجبور نیست دائما با شما تماس بگیرد تا پیشرفت شما را ارزیابی کند.
بعد از اینکه وظیفهای را به پایان رساندید، او را در جریان قرار دهید و سپس وظیفه بعدی را شروع کنید.
۱۸. شبکه خود را گسترش دهید
برای پیشرفت شغلی لازم است که اطراف خود را با آدمهایی پر کنید که الهامبخش شما برای بهتر انجام دادن کارتان هستند. برای ایجاد ارتباطات جدید در حوزه کاریتان وقت صرف کنید تا فرصتهای جدیدی به دست آورید و از دیگران الهام بگیرید.
برای ملاقات با دیگر افراد فعال در حوزه کاریتان، در همایشها، آموزشها یا دیگر جلسات آنلاین شرکت کنید. همچنین میتوانید شبکه خود را ازطریق پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مختلف گسترش دهید.
شبکهای که ایجاد میکنید شما را در جریان اخبار روز صنعت و توصیههای سودمند قرار میدهد و از فرصتهای شغلی جدیدی که مهارتهایتان را بهتر و رزومهتان را قویتر میکنند، مطلع میسازد.
۱۹. از بازخوردهای سودمند استفاده کنید
از بازخوردهایی که از همکار یا مدیرتان دریافت میکنید به نفع خودتان استفاده کنید. بهتر اینکه این بازخورد از طرف کسی باشد که تجربه و آگاهیاش از شما بیشتر است. اگر بازخوردی که دریافت میکنید مثبت به نظر نمیرسد، سعی کنید که به آن به چشم انتقاد نگاه نکنید.
در عوض از آن برای بهبود مهارتهای خود و پیشرفت در کارتان استفاده کنید. به بازخودهایی که دریافت میکنید بهدقت گوش دهید و مشخص کنید که آیا سودمندند یا صرفا حقیقت دارند.
۲۰. جلب اعتماد کنید
وقتی کار جدیدی را شروع میکنید، باید اعتماد همکاران و بهویژه مدیرتان را جلب کنید. هرچه اعتماد مدیرتان به شما بیشتر باشد، احتمال اینکه او وظایف بیشتر و مهمتری را به شما محول کند بیشتر میشود. درنتیجه میتوانید وجدان کاری و تواناییهای خود را به نمایش بگذارید.
اگر بتوانید در همان ابتدای کار اعتماد آنها را جلب کنید، متوجه میشوند که شما شایستگیهای لازم را دارید و میتوانید نهتنها در موقعیت جدید خود بلکه در سالهای آینده نیز پیشرفت کنید.
۲۱. راهحلها را پیدا کنید
اگر به مشکلی برخوردید، بهجای اینکه مستقیما بهسراغ مدیرتان بروید، اول خودتان بهتنهایی برای حل آن تلاش کنید. بهجای ایجاد دردسر و مشکل، راهحل ایجاد کنید. اگر صلاحیت اجرای راهحل خود را ندارید، راهحلهای مختلف را با مدیرتان در میان بگذارید و تا میتوانید به او کمک کنید تا به یک راهحل برسد.
سخن پایانی
تقریبا همه ما دوست داریم که در شغل و حرفه خود پیشرفت کنیم و به درجات بالا برسیم، اما چون راه رسیدن به این پیشرفت را بلد نیستیم، آن را دشوار یا حتی غیرممکن میپنداریم.
در این مقاله سعی کردیم که با ارائه ۲۱ نکته و توصیه کاربردی و مفید مسیر پیشرفت را برای شما هموارتر کنیم. چنانچه این مقاله را سودمند یافتهاید، آن را با دوستان و همکارانتان به اشتراک بگذارید. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.
مطالعه نیز یکی از روشهای مفید و اثربخش برای افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی است، بهویژه وقتی کتابهای مناسب را برای مطالعه انتخاب کنیم. پیشنهاد میکنیم این سه کتاب عالی را که با موضوع مسیر شغلی و هدفگذاری مرتبطاند، در فهرست مطالعه خود قرار دهید.
اسب سیاه |
راهنمای مدیریت احساسات در محیطهای کاری |
ساختن؛ راهنمایی نامعمول برای ساختن چیزهایی که ارزش ساخته شدن دارند |