مهمترین “عوارض افسردگی” و راه های مقابله با آن + ویدئو

مهمترین “عوارض افسردگی” و راه های مقابله با آن + ویدئو

 

 
اختلال افسردگی عمده که افسردگی بالینی نیز نامیده می‌شود، نوعی اختلال روانی رایج است که هرکسی ممکن است دچارش شود. علائم اصلی این اختلال غم و اندوه و زودرنجی پایدارند. برای آشنایی بیشتر با این اختلال و راه‌های درمانش تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

افسردگی چیست؟

غم جزء لاینفک زندگی ما انسان‌هاست. هر‌کسی که عزیزی را از دست می‌دهد یا با بحرانی مثل طلاق یا نوعی بیماری جدی رو‌به‌رو می‌شود، طبیعی است که غمگین یا افسرده بشود.

این احساسات اغلب کوتاه‌مدت‌اند. بنابراین اگر فردی مدتی طولانی درگیر احساس غم و اندوه مداوم و شدید باشد، ممکن است به نوعی اختلال خلقی مانند اختلال افسردگی عمده دچار شده باشد.
اختلال افسرگی عمده که به آن افسردگی بالینی هم می‌گویند، نوعی بیماری جدی محسوب می‌شود که ممکن است بسیاری از جنبه‌های زندگی را تحت‌تأثیر قرار دهد. این اختلال بر خلق‌و‌خو، رفتار و همچنین عملکردهای مختلف بدن مانند خواب و اشتها اثر می‌گذارد.

افسردگی بالینی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در ایالات متحده‌ی آمریکاست. طبق آمار، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷درصد از بزرگ‌سالان آمریکا دچار اختلال افسردگی عمده شدند.

برخی از افراد مبتلا به افسردگی بالینی هرگز به‌دنبال درمان آن نیستند. با‌این‌حال اکثر افرادی که با این اختلال دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند یاد بگیرند که هم‌زمان با درمان، به زندگی عادی خود ادامه دهند. بیماران می‌توانند با استفاده از داروها، روان‌درمانی و سایر روش‌ها این اختلال را درمان و علائم خود را مهار کنند.

پزشک یا متخصص سلامت روان می‌تواند با بررسی علائم، احساسات و رفتارهایتان اختلال افسردگی عمده را تشخیص بدهد. پزشک‌ معمولاً سؤالات خاصی از شما می‌پرسد یا پرسش‌نامه‌ای به شما می‌دهد تا آن را پر کنید.افسردگی چه علائمی دارد؟

پزشک یا متخصص سلامت روان می‌تواند با بررسی علائم، احساسات و رفتارهایتان اختلال افسردگی عمده را تشخیص بدهد.

پزشک‌ معمولاً سؤالات خاصی از شما می‌پرسد یا پرسش‌نامه‌ای به شما می‌دهد تا آن را پر کنید. هدف او از انجام این کار تشخیص دقیق نوع اختلالتان است.

اگر علائم شما با علائم ذکرشده در «راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی» مطابقت داشته باشد، پزشک‌ تشخیص می‌دهد که شما درگیر اختلال افسردگی عمده‌اید.

دکتر مارگارت رادرفورد در کتاب «افسردگی نهفته» می‌گوید مطابق با معیارهای سنتی، وقتی افسردگی بالینی را تشخیص می‌دهند که دست‌کم یکی از دو علائم زیر (در بین چندین علائم دیگر) دیده شود:

۱. داشتن حال و روحیه‌ای به‌وضوح افسرده در ساعاتی از روز یا تمامی آن و به‌مدت چندین روز متوالی؛

۲. آنهدونیا، یعنی لذت‌نبردن از فعالیت‌هایی که قبلاً برای فرد لذت‌بخش بوده‌اند.

طبق شاخص‌های کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی:

  1. باید احساس کنید که دیگر عملکرد عادی گذشته را ندارید.
  2. علائم باید دست‌کم به‌مدت دو هفته ادامه داشته باشند.
  3. یکی از علائم آشکار داشتن خلقی افسرده یا ازدست‌دادن علاقه و لذت است.
  4. همچنین باید دست‌کم پنج تا از علائم زیر را دو هفته داشته باشید:
  5. تقریباً بیشتر ساعات هر روز احساس ناراحتی یا عصبانیت می‌کنید.
  6. ناگهان وزن اضافه یا کم می‌کنید یا اشتهایتان تغییر می‌کند.
  7. نمی‌توانید بخوابید یا می‌خواهید بیش از حد معمول بخوابید.
  8. آرام‌و‌قرار ندارید.
  9. به‌شدت احساس خستگی می‌کنید و کمبود انرژی دارید.
  10. مسائلی که قبلاً برایتان عادی بودند، اکنون احساس بی‌ارزش‌بودن یا احساس گناه را به شما القا می‌کنند.
  11. مشکل تمرکز‌، فکر‌کردن یا تصمیم‌گیری دارید.
  12. فکر صدمه‌زدن به خودتان یا خودکشی‌کردن از سرتان بیرون نمی‌رود.

همچنین شما با انجام آزمون افسردگی نهفته و بررسی پاسخ هایتان می توانید تا حد خوبی در یابید که در کجای طیف افسردگی نهفته قرار می گیرید.

علت بروز افسردگی چیست؟

علت دقیق این اختلال مشخص نیست. با‌این‌حال عوامل متعددی ممکن است احتمال ابتلا به آن را افزایش دهند.

ژنتیک و استرس از‌ عواملی هستند که می‌توانند بر شیمی مغز اثر بگذارند و حفظ ثبات خلق‌و‌خو را برای فرد دشوار یا غیرممکن کنند. برهم‌خوردن تعادل هورمون‌ها نیز ممکن است به احتمال بروز این اختلال بیفزاید.
اختلال افسردگی عمده همچنین ممکن است بر اثر موارد زیر ایجاد شود:

  • مصرف الکل یا مواد مخدر؛
  • برخی از بیماری‌ها مانند سرطان یا کم‌کاری تیروئید؛
  • انواع خاصی از داروها از ‌جمله داروهای استروئیدی؛
  • قربانی اذیت و آزار شدن در دوران کودکی.

اختلال افسردگی عمده اغلب با دارو و روان‌درمانی برطرف می‌شود. اصلاح سبک زندگی نیز برای کاهش برخی علائم مفید است. افرادی که به نوع وخیمی از افسردگی بالینی مبتلا هستند یا مدام به این فکر می‌کنند که به خودشان آسیب بزنندراه درمان افسردگی چیست؟

اختلال افسردگی عمده اغلب با دارو و روان‌درمانی برطرف می‌شود. اصلاح سبک زندگی نیز برای کاهش برخی علائم مفید است.

افرادی که به نوع وخیمی از افسردگی بالینی مبتلا هستند یا مدام به این فکر می‌کنند که به خودشان آسیب بزنند، شاید نیاز داشته باشند که در طول درمان در بیمارستان بستری بشوند. بقیه‌ی افراد نیاز به بستری‌شدن ندارند و کافی است که تا زمان بهبود علائم در برنامه‌های درمانی شرکت کنند.

۱. دارودرمانی

در بخشی از کتاب «زندگی خود را دوباره بیافرینید»، جفری یانگ می‌گوید:

شاید بتوان با تجویز دارو به شما کمک کرد. ما بیماران بسیاری را دیده‌ایم که استفاده از دارو به آن‌ها کمک کرده است تا احساساتشان را مهار کنند. اگر درمانگر دارید، شاید بخواهید با او دراین‌باره صحبت کنید یا برای معاینه از یک روان‌پزشک وقت بگیرید. درمانگران اغلب درمان این اختلال را با تجویز داروهای ضد‌افسردگی شروع می‌کنند.

در ادامه، بعضی از این داروها را معرفی می‌کنیم:

۱. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین یا اس‌اس‌آر‌آی‌ها

تجویز این دسته از داروهای ضدافسردگی رایج است. این داروها جلوی تجزیه‌ی سروتونین در مغز را می‌گیرند و درنتیجه سبب افزایش میزان این انتقال‌دهنده‌ی عصبی در مغز می‌شوند.

سروتونین نوعی ماده‌ی شیمیایی در مغز است که کارش تنظیم خلق‌و‌خوست. مثلاً این ماده‌ی شیمایی به شما کمک می‌کند که خلق‌و‌خوی بهتر و الگوی خواب سالم‌تری داشته باشید.

میزان سروتونین در افراد مبتلا به افسردگی بالینی اغلب کمتر از دیگران است. مهارکننده‌ی انتخابی بازجذب سروتونین می‌تواند با افزایش مقدار سروتونین در مغز علائم افسردگی را بهبود ببخشد.

داروهای معروفی مانند فلوکستین (با نام تجاری پروزاک) و سیتالوپرام (با نام تجاری سلکسا) جزو مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین هستند. این داروها عوارض جانبی چندانی ندارند و بیشتر افراد آن‌ها را به‌خوبی تحمل می‌کنند.

۲. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین ـ نوراپی‌نفرین

این داروها هم همچون اس‌اس‌آر‌آی‌ها دسته‌ای از داروهای ضدافسردگی رایج‌اند. البته این داروها علاوه‌بر سروتونین، بر نوراپی‌نفرین نیز اثر می‌گذارند.

۳. دیگر داروها

داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای و داروهای ضدافسردگی غیرمعمول مانند بوپروپیون (با نام تجاری ولبوترین) اغلب زمانی تجویز می‌شوند که سایر داروها مؤثر نباشند.

این داروها ممکن است عوارض جانبی متعددی داشته باشند، مثل افزایش وزن و خواب‌آلودگی. پزشک باید فواید و عوارض جانبی این داروها را به‌دقت بسنجد و با شما در میان بگذارد.

در دروان بارداری، مصرف برخی از داروهای درمان افسردگی بالینی خطرناک است. اگر باردارید، قصد بارداری دارید یا به کودک شیر می‌دهید، حتماً قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

۲. روان‌درمانی

روان‌درمانی یا درمان روان‌شناختی یا گفت‌و‌گودرمانی ممکن است روشی مؤثر برای درمان افراد مبتلا به اختلال افسردگی عمده باشد. برای انجام این نوع درمان، بیمار منظم با درمانگر خود ملاقات و با او درباره‌ی بیماری خود و مشکلات ناشی از آن گفت‌و‌گو می‌کند.

روان‌درمانی می‌تواند به شما کمک کند:

  • خود را برای رویارویی با هر بحران یا اتفاق استرس‌زای دیگری آماده کنید.
  •  باورها و رفتارهای منفی را با باورها و رفتارهای مثبت و سالم جایگزین کنید.
  • مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود دهید.
  • بهتر بتوانید از پس چالش‌ها و مشکلات زندگی‌تان بربیایید.
  • اعتماد‌به‌نفس خود را افزایش دهید.
  • دوباره احساس رضایت بکنید و اختیار زندگی‌تان را در دست بگیرید.

پزشک یا درمانگر شما می‌تواند روش‌های درمانی متفاوتی مانند رفتاردرمانی شناختی یا درمان بین‌فردی را به شما توصیه کند.

یکی دیگر از روش‌های درمان افسردگی گروه‌درمانی است که به شما فرصت می‌دهد احساسات خود را با کسانی در میان بگذارید که می‌توانند شما را به‌خوبی درک کنند.

۳. تغییر سبک زندگی

علاوه‌بر مصرف دارو و شرکت در برنامه‌های درمانی، می‌توانید با تغییر عادات روزانه‌تان از شدت علائم افسردگی بکاهید. دکتر جولی اسمیت در کتاب «چرا تابه‌حال کسی این‌ها را به من نگفته بود؟»، می‌گوید:

نوسانات خلق‌وخو به یاد داشتن این نکته که همه‌چیز فقط به مغز مربوط نیست ضروری و مهم است. این حالت به عوامل متعددی چون وضعیت بدن، روابط، گذشته و حال، شرایط و سبک زندگی شما بستگی دارد.

همچنین همه‌ی کارهایی که انجام می‌دهید و انجام نمی‌دهید، رژیم غذایی و افکارتان، تمایلات و خاطرات شما در این جریان نقش بسزایی دارند. احساس شما صرفاً زاییده‌ی مغزتان نیست.

در ویدیوی زیر دکتر جولی اسمیت، هفت اصل ساده اما کاربردی برای تغییر سبک زندگی به شما می‌گوید که بهبود آن‌ها در تقویت روحیه بسیاری از مراجعانش مؤثر بوده است.

۱. غذاهای سالم بخورید

غذاهای مغذی برای ذهن و بدن شما مفیدند و با اینکه هیچ غذایی افسردگی را درمان نمی‌کند، برخی از مواد غذایی سالم تأثیر بسزایی بر سلامت روان‌ دارند.
این غذاها را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید:

  • غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون؛
  • غذاهای سرشار از ویتامین‌های گروه ب مانند لوبیا و غلات سبوس‌دار؛
  • غذاهای سرشار از منیزیم مانند مغزها و دانه‌ها و ماست.

۲. از الکل و برخی از غذاهای فراوری‌شده اجتناب کنید

بهتر است که از مصرف الکل خودداری کنید، زیرا الکل سیستم عصبی شما را ضعیف می‌کند و می‌تواند علائم شما را بدتر کند.

افزون‌بر این، بعضی از غذاهای تصفیه‌شده، فراوری‌شده و سرخ‌شده که حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ هستند، ممکن است اختلال افسردگی عمده را تشدید کنند.

۳. ورزش کنید

شاید بر اثر اختلال افسردگی عمده به‌شدت احساس خستگی کنید، اما مهم است که فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش، به‌ویژه ورزش‌کردن در فضای باز و زیر نور ملایم خورشید، قطعاً خلق‌و‌خو و احساس شما را بهتر می‌کند.

۴. به‌اندازه‌ی کافی بخوابید

خواب کافی شبانه اهمیت زیادی برای بدن دارد. میزان خواب لازم ممکن است از فردی به فرد دیگر متغیر باشد، اما اغلب هفت تا نُه ساعت است.

افراد مبتلا به افسردگی اغلب با خوابیدن مشکل دارند. اگر نمی‌توانید بخوابید یا برعکس بیش از حد می‌خوابید، درباره‌ی این قضیه با پزشک خود صحبت کنید.

طبیعتاً این افراد گاهی احساس ناامیدی می‌کنند، اما باید مطمئن باشند که این اختلال درمان‌شدنی است و باید به درمان آن امیدوار باشند. برای بهبود نگرش خود باید به برنامه‌ی درمانی‌تان پایبند باشید.فرد مبتلا به افسردگی چه دیدگاهی دارد؟

طبیعتاً این افراد گاهی احساس ناامیدی می‌کنند، اما باید مطمئن باشند که این اختلال درمان‌شدنی است و باید به درمان آن امیدوار باشند.

برای بهبود نگرش خود باید به برنامه‌ی درمانی‌تان پایبند باشید. جلسات درمانی را پشت گوش نیندازید و قرار ملاقات‌های خود با درمانگرتان را از دست ندهید. همچنین هرگز نباید سرخود و بدون مشورت با پزشکتان مصرف داروها را قطع کنید.

در روزهایی که به‌رغم درمان، احساس افسردگی خاصی می‌کنید، می‌توانید با درمانگر خود یا اورژانس اجتماعی تماس بگیرید. گاهی صرفاً شنیدن صدایی دوستانه و حمایتگر می‌تواند شما را از خطر جدی نجات دهد.

اگر مصرف داروهای ضدافسردگی را شروع کرده‌اید و به خودکشی فکر می‌کنید، فوراً با پزشک خود یا شماره‌ی ۱۲۳ تماس بگیرید. این اتفاق نادر است، اما برخی از داروهای مربوط به درمان اختلال افسردگی عمده می‌توانند سبب تقویت افکار خودکشی در افرادی بشوند که درمان را به‌تازگی شروع کرده‌اند. چنانچه بابت این قضیه نگرانید، می‌توانید با پزشک خود درباره‌اش صحبت کنید.

کتاب‌هایی که برای مهار و بهبود افسردگی مفیدند

مطالعه یکی از روش‌های مفید و اثربخش برای بهبود سلامت روان است که کیفیت کلی زندگی را نیز بهبود می‌بخشد. بر اساس تحقیقات، کتاب‌های سلامت روان منبعی ارزشمند برای مقابله با افسردگی‌اند، به‌ویژه وقتی با راهنمایی متخصص این حوزه به کار گرفته شوند.

چرا تا به حال کسی این‌ها را به من نگفته بود؟ کتاب افسردگی نهفته

چرا تا به حال کسی این‌ها را به من نگفته بود؟

افسردگی نهفته

زندگی خود را دوباره بیافرینید

جمع‌بندی

اختلال افسردگی عمده یا افسردگی بالینی از اختلالات روانی رایج است که بسیاری دچارش می‌شوند و غم و زودرنجی شدید و پایدار از علائم اصلی آن هستند. البته می‌توان این بیماری را با بهره‌گیری از روش‌های گفته‌شده در مقاله درمان کرد و علائمش را کاهش داد. اگر شک کرده‌اید که یکی از دوستان یا آشنایان شما دچار این عارضه شده است، حتماً حامی او باشید. مثلاً می‌توانید منابع مناسب را برایش بفرستید تا آگاه‌تر شود و برای درمان اقدام کند.

منابع

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، جفری یانگ و جنت کلوسکو

کتاب چرا تابه‌حال کسی این‌ها را به من نگفته بود، جولی اسمیت

کتاب افسردگی نهفته، مارگارت رابینسون رادرفورد

18 دیدگاه برای “مهمترین “عوارض افسردگی” و راه های مقابله با آن + ویدئو

  1. علیرضا شاهی گفته:

    اگه فقط یکی از علائم اصلی افسردگی رو داشته باشم، باید چه کاری انجام بدم؟ می دونم که هرچیزی رو نباید نشانه افسردگی رو در نظر گرفت ولی خب یه سری از نشونه ها رو دارم یه سریا رو نه خب چیکار کنم؟

  2. آیدا روشنی گفته:

    من همیشه فکر می‌کردم افسردگی فقط یک حالت غمگینی ساده است ولی با خواندن این کتاب ها دیدگاهم کاملاً عوض شد. واقعاً تعجب کردم که چقدر علایم افسردگی شدید مختلفی وجود داره که من قبلاً اصلاً بهشون توجه نمی‌کردم. پرسش‌نامه‌ها و توضیحات دکتر رادرفورد به من کمک کرد تا بفهمم احساسات و رفتارهایی که داشتم، نشانه‌های افسردگی بوده. الان که می‌دونم چه چیزهایی باعث این حالت می‌شه، می‌توانم با کمک متخصص روی بهبودی کار کنم.

  3. تنآ گفته:

    من مدت ها دچار روحیه ضعیف و اعتماد به نفس پایین بودم علائم روحیه ضعیف که باهاشون دسته پنجه نرم کردم بیشتر احساس غم، ناامیدی یا پوچی احساس خستگی یا بی انرژی افکار خودکشی یا خودآزاری است که باعث نابودی اعتماد به نفس می شود.
    یک سوال دارم روحیه ضعیف همان افسردگی است ؟ چون علائم روحیه ضعیف با علائم افسردگی خیلی شبیه هستند.

  4. Yasaman گفته:

    “راه مقابله افسردگی وجود دارد که تضمینی باشد؟
    چون مثلاً دارو درمانی کارکردش تا وقتی که مصرف می کنی و عوارض زیادی هم دارد و بعد از یک مدت که ترک کنی افسردگی باز دوباره به سراغت می آید.”

  5. pona گفته:

    طبق مطالعات ثابت شده چند مورد ازعلائم افسردگی عبارتند از:
    فکر به خودکشی
    احساس ناراحتی، پوچی یا درماندگی
    کندی در حرکت، تفکر یا صحبت فرد
    اختلال در تمرکز، یادآوری و تصمیم‌گیری
    اضطراب، پرخاشگری و احساس بی‌قراری
    کج‌خلقی، فوران خشم یا پایین آمدن آستانه‌ صبر
    اختلال در خواب، ازجمله بی‌خوابی یا پرخوابی

  6. asar گفته:

    بنظرم افسردگی رو کل زندگی انسان تاثیر می‌گذارد و عوارض افسردگی به چند مورد خلاصه نمی شود و اگر از دست افسردگی خلاص نشویم هر دو دنیا را از دست داده ایم

  7. طاها گفته:

    “طبق مطالعات ثابت شده چند مورد ازعلائم افسردگی عبارتند از:
    فکر به خودکشی
    احساس ناراحتی، پوچی یا درماندگی
    کندی در حرکت، تفکر یا صحبت فرد
    اختلال در تمرکز، یادآوری و تصمیم‌گیری
    اضطراب، پرخاشگری و احساس بی‌قراری
    کج‌خلقی، فوران خشم یا پایین آمدن آستانه‌ صبر
    اختلال در خواب، ازجمله بی‌خوابی یا پرخوابی”

  8. kami گفته:

    نه راه وجود دارد که از افسردگی نجات پیدا کنیم که به راه های نجات از افسردگی معروف است که راه ها خوبند مثل:
    کمک از متخصص
    شناسایی علت افسردگی
    دارو درمانی
    و ….
    خودتان اگر علاقه مندید مطالعه کنید

  9. مارلی گفته:

    راههای مقابله با افسردگی خیلی گوناگونند و چند تا مشترک دارند که به دارو درمانی و مراجعه به پزشک ختم می شوند.
    افراد افسرده زیادی دیدم که با دارو درمان شده اند ولی بعد از ترک دارو در مدت کوتاهی دوباره دچار افسردگی شده اند زیرا اولین قدم از راههای مقابله با افسردگی نابود کردن دلایل بوجود آمدن آن است

  10. بابک گفته:

    “من یک فرد به شدت افسرده بودم و سال ها با این بیماری دست و پنجه نرم کردم. در این مدت، چیزهای زیادی در مورد افسردگی و راه های مقابله با افسردگی یاد گرفتم.

    در اینجا چند نکته که به من کمک کرده است تا با افسردگی مقابله کنم را با شما در میان می گذارم

    اولین قدم، برای رهایی از افسردگی پذیرش افسردگی است.

    حتما از حمایت اجتماعی استفاده کنید

    به دنبال درمان باشید و از خود مراقبت کنید “

  11. آرزو صادقی گفته:

    ببخشید یه سری از علائم افسردگی که گفتین خیلی شخصی ان منظورم اینه که مثلا اگه طرف همکارمون باشه و ما تو یه خونه باهاش زندگی نکنیم شاید اصلا خیلی از این علائم رو نتونیم ببینیم مهمترین علائم افسردگی که توی غریبه ها بتونیم پیداش کنیم

  12. Parsa گفته:

    سلام خسته نباشید به نظرم باید هر مشاوری راه های نجات از افسردگی رو خودش خوب یاد بگیره تا بتونه به بقیه کمک کنه و اونا رو درمان کنه چون افسردگی تقریبا الان یکی از اصلی ترین مشکلات روانی ای هست که گریبان گیر جامعه ماست

  13. Iman گفته:

    سلام روزتون بخیر خواستم بپرسم که امکان داره بعد از درمان افسردگی یه سری از عوارض دوره افسردگی مثل بی اشتهایی رو آدم بمونه؟

  14. ساحل گفته:

    آیا ممکنه که سالمندان هم به افسردگی دچار بشن؟ ممکنه یه سری از علائم افسردگی در سالمندان رو توضیح بدید که زمانی که اونا رو مشاهده کردیم بیشتر به سالمندانی که دوستشون داریم توجه کنیم؟

  15. ساحل بابایی گفته:

    آیا ممکنه که سالمندان هم به افسردگی دچار بشن؟ ممکنه یه سری از علائم افسردگی در سالمندان رو توضیح بدید که زمانی که اونا رو مشاهده کردیم بیشتر به سالمندانی که دوستشون داریم توجه کنیم؟

  16. Bita گفته:

    ببخشید آیا تمرین شکر گذاری با کاغذ هم می تونه یکی از راههای مقابله با افسردگی باشه؟ به نظر شما این کار کمکی به فرآیند درمان می کنه؟

  17. Abbas گفته:

    اگر شما واقعا دنبال راه مقابله با افسردگی می گردی نباید به این روش های غیر علمی و خرافات و اینا توجهی داشته باشید باید اول بیماری رو بپذیرید و بعدش پیش متخصص رفتن رو عیب ندونید

  18. Soozan گفته:

    من فکر میکنم که لازمه که یه طرح غربالگری طور تو مدارس اجرا بشه که علائم روحیه ضعیف توی بچه ها زود تر شناسایی بشه که این مشکلات بعدا اود نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *