اهمال کاری تحصیلی زمانی اتفاق میافتد که دانشآموزان و دانشجویان وظایفی مانند مطالعه برای آزمون یا انجام پروژهی درسی را بیدلیل به تعویق میاندازند. این مشکل که رایج هم هست، احتمال دارد منجر به مسائلی از قبیل نتایج تحصیلی نامطلوب و افزایش استرس شود. مقالهی پیش رو شامل مروری جامع بر پدیدهی اهمال کاری تحصیلی است، اینکه منجر به بروز چه مشکلاتی میشود، چه چیزی باعث آن میشود و چگونه میتوان با آن مقابله کرد.
آنچه در این مقاله میخوانید
نمونههایی از اهمال کاری تحصیلی
نمونهای از اهمال کاری تحصیلی دانشآموزی است که یک هفته فرصت دارد برای آزمون درس بخواند، اما با اینکه مدام میخواهد شروع کند، درسخواندن خود را بدون دلیل موجه تا شب امتحان به تعویق میاندازد. نمونهی دیگر دانشجویی است که برای انجام پروژهای مهم در طول ترم سهلانگاری میکند و انجام آن را تا اندکی قبل از موعد تحویلش به تأخیر میاندازد.
نمونههای دیگر اهمالکاری تحصیلی عبارتاند از:
- دانشآموزی دبیرستانی پیش از آنکه بالاخره تصمیم بگیرد تکالیفش را انجام دهد، ساعتها با گشتن در شبکههای اجتماعی وقت تلف میکند.
- دانشجویی با انجام کارهای روزمرهی نهچندان مهم، مانند تمیزکردن اتاقش یا آمادهکردن میانوعده، از مطالعه برای آزمون طفره میرود.
- دانشجوی کارشناسی ارشد هربار که باید کارهای پایاننامهی خود را انجام دهد، این کار را چندین روز به تأخیر میاندازد.
افزون بر این، ممکن است اهمال کاری تحصیلی شامل رفتارهای دیگری مانند خوابیدن، تماشای تلویزیون، یا سرگرمی با بازیهای ویدئویی نیز باشد. دانشآموزان و دانشجویان اغلب اظهار میکنند که بیش از یکسوم فعالیتهای روزانهشان با اهمالکاری به تعویق میافتند.
شیوع اهمال کاری تحصیلی
اهمال کاری تحصیلی در میان دانشآموزان و دانشجویان بسیار شایع است، زیرا بسیاری از آنها اغلب به میزان قابلتوجهی کارهایشان را به تعویق میاندازند. مثلاً طبق تحقیقات، تقریباً ۸۰ تا ۹۵درصد دانشجویان درگیر اهمالکاری هستند، حدود ۷۵درصد از ایشان قبول دارند که اهمالکاری میکنند و تقریباً ۵۰درصد از آنها اقرار میکنند که پیوسته انجام کارهایشان را به تعویق میاندازند و این برایشان دردسرساز میشود.
بر اساس پژوهشهای تکمیلی، نشانههای اهمالکاری در سایر گروههای تحصیلی نیز وجود دارند مانند دانشآموزان دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشجویان مقاطع تحصیلات عالی. در واقع اهمالکاری آنقدر بین دانشآموزان و دانشجویان شایع است که گاهی اوقات از آن بهعنوان سندرم دانشآموزی یا دانشجویی یاد میشود.
توجه داشته باشید که شیوع اهمال کاری تحصیلی بر اساس تکلیف مدنظر متفاوت است. مثلا بررسی دانشجویان یک دورهی روانشناسی مقدماتی حاکی از این بود که:
- ۴۶درصد از آنها همیشه یا تقریباً همیشه نوشتن مقالات پژوهشی را به تعویق میانداختند؛
- ۳۰درصد از ایشان تکالیف هفتگی را به تأخیر میانداختند؛
- ۲۸درصد از آنها در مطالعه برای آزمونها کوتاهی میکردند؛
- ۲۳درصد از ایشان برای انجام فعالیتهای حضوری تعلل میکردند؛
- ۱۱درصدشان انجام امور اداری را پشتگوش میانداختند؛
- ۱۰درصدشان کلاً در انجام فعالیتهای دانشگاهی سهلانگاری میکردند.
خطرات اهمال کاری تحصیلی
اهمال کاری تحصیلی عواقب منفی مختلفی دارد، مانند عملکرد تحصیلی نامطلوب، سلامت عاطفی نامطلوب و سلامت روانی و جسمانی نامطلوب. درنتیجه اهمال کاری تحصیلی اغلب برای کسانی که درگیرش هستند، زیانآور است. در ادامه، چند نمونه از مشکلات اساسی مرتبط با اهمال کاری تحصیلی را مطرح کردهایم.
۱. عملکرد تحصیلی نامطلوب
اهمال کاری با مجموعهی گستردهای از مشکلات تحصیلی همراه است مانند عملکرد ضعیف، نمرات امتحانی نامطلوب، نمرات کلاسی نامطلوب، افزایش تخلفات تحصیلی و تقلب، افزایش مردودی در دروس، افزایش انصراف از دروس و افزایش احتمال ترکتحصیل بهجای فارغالتحصیلی.
۲. سلامت عاطفی نامطلوب
ممکن است اهمال کاری منجر به احساسات منفی مختلفی از قبیل احساس گناه، احساس شرمساری و اندوه شود.
۳. سلامت روانی و جسمانی نامطلوب
ممکن است اهمال کاری منجر به مشکلات سلامت روان از قبیل استرس و همچنین مشکلات جسمانی مانند کمبود خواب و خستگی شود. بسیاری از این مشکلات با هم مرتبطاند. مثلاً زمانی که اهمال کاری تحصیلی منجر به افزایش احساسات منفی میشود، ممکن است میزان استرس و اضطراب را نیز افزایش دهد و این مسئله سبب بروز مشکلاتی مانند خستگی شود که احتمال تعلل افراد برای انجام تکالیف تحصیلی و درنتیجه عملکرد تحصیلی نامطلوب را افزایش میدهد.
علاوهبر این، تمایل به اهمالکاری در زمینه شغلی نیز با مشکلات مختلفی مرتبط است از جمله حقوق کمتر، دورههای کوتاهتر اشتغال و افزایش احتمال بیکارشدن. این مسئله ممکن است دانشجویانی را که همزمان با تحصیل مشغول به کارند و همچنین دانشجویانی را که پس از فارغالتحصیلی وارد بازار کار میشوند، تحتتأثیر قرار دهد.
اهمال کاری افراد فعال در حوزهی آموزش
اهمال کاری در میان بزرگسالان نیز مشکلی شایع است، مثلاً بین افراد شاغل در حوزهی آموزش از قبیل معلمان دبیرستان و استادان دانشگاه. ممکن است این اهمالکاری مشکلات مختلفی را برای این افراد ایجاد کند، مانند عملکرد شغلی نامطلوب، افزایش استرس، سلامت عاطفی نامطلوب و رضایت شغلی کمتر.
نمونهای از این اهمال کاری استادیاری است که بدون هیچ دلیل موجهی آمادهکردن طرح درس برای جلسهی آینده را به تعویق میاندازد یا استادی که بدون هیچ دلیلی برای نوشتن پیشنویس درخواست مهمی برای کمکهزینه کوتاهی میکند.
این رفتار گاهی اوقات «اهمال کاری تحصیلی» نامیده میشود، اما این اصطلاح عمدتاً برای اشاره به اهمال کاری دانشآموزان و دانشجویان به کار میرود. اهمالکاری معلمان و سایر شاغلان حوزهی آموزش معمولاً «اهمالکاری در محل کار» یا دقیقتر «اهمالکاری معلم و اهمالکاری استاد» نام میگیرد.
علل اهمال کاری تحصیلی
اهمال کاری تحصیلی زمانی اتفاق میافتد که مسائلی مانند اضطراب و کمالگرایی بر خویشتنداری و انگیزهی دانشآموزان و دانشجویان غلبه کنند. به همین دلیل است که این گروه اغلب تکالیفشان را حتی زمانی که میخواهند انجام دهند، به تعویق میاندازند و اغلب صرفاً اندکی پیش از موعد مقرر موفق به شروع کار میشوند، یعنی زمانی که فشار فزاینده درنهایت آنها را مجبور به انجام تکالیفشان میکند. بر همین اساس، علل درونی و بیرونی مختلفی برای اهمال کاری تحصیلی وجود دارند.
۱. علل درونی اهمال کاری تحصیلی
- اضطراب: مثلاً زمانی که صحبت از اضطراب درسخواندن میشود.
- ترس از شکست: مثلاً زمانی که نگرانی از مردودشدن در آزمونِ پیش رو مطرح میشود.
بی جی فاگ هم در بخشی از کتاب «عادتهای خرد» به این مسئله اشاره میکند و میگوید: «نکتهی مهم دربارهی بهتعویقانداختن این است که درک از سختی میتواند بهاندازهی خودِ سختی مهم باشد. بهعلاوه، هر روزی که میگذرد و شما آن کار را انجام نمیدهید، فکرش در سرتان بیشتر میشود و این باعث میشود آن کار سختتر و سختتر به نظر بیاید.»
- کمالگرایی: مثلاً زمانی که دانشجو میخواهد پیشنویس مقالهای را بدون هیچگونه ایرادی بنویسد.
- تکلیفگریزی: مثلاً زمانی که فرد از انجام تکالیف درسی طفره میرود، زیرا بهنظرش خستهکننده هستند.
- هیجانطلبی: مثلاً هنگامی که فرد احساس میکند چنانچه از نظر زمانی تحتفشار باشد، انجام تکالیف برایش هیجانانگیزتر خواهند بود.
جیمز کلییر در کتاب «خردهعادتها»، برای مقابله با این عامل قانون دو دقیقه را پیشنهاد میکند: «وقتی رؤیای ایجاد تغییری در سر دارید، ناگزیر هیجان بر شما غلبه میکند و درنهایت میبینید در فرصت خیلی کم، میخواستید کارهای بسیاری انجام دهید. بهترین راه مقابله با این وسوسه استفاده از قانون دو دقیقه است که میگوید وقتی عادت جدیدی را شروع میکنید، باید انجام آن کمتر از دو دقیقه طول بکشد.»
- احساس سردرگمی: مثلاً وقتی فرد بهدرستی نمیداند که چگونه باید به پروژهی تحقیقاتی بزرگی رسیدگی کند.
- فرسودگی جسمی یا ذهنی: مثلاً زمانی که فرد بهدلیل حجم کار سخت دانشگاهی احساس خستگی میکند.
- نداشتن اطلاعات یا مهارتهای سازمانی: مثل زمانی که فرد نمیداند چگونه برنامهی درسی کارآمدی را تنظیم کند.
بسیاری از این مسائل را میتوان به تجربیات منفی گذشته نسبت داد. مثلاً اگر فردی در تعدادی از تکالیف درسی ضعیف عمل کند، ممکن است بابت تکالیف یا امتحانات بعدی آن درس نیز احساس اضطراب کند و همین اضطراب سبب اهمالکاری شود. اما همیشه این تنها دلیل نیست. مثلاً تجربهنداشتن نیز اگر باعث تضعیف اعتمادبهنفس شود، ممکن است سبب اهمالکاری شود.
امکان دارد که برخی ویژگیهای شخصیتی بر احتمال بروز اهمال کاری تحصیلی در فرد و همچنین شیوههای مختلف آن اثر بگذارند. مثلاً تقویت حس وظیفهشناسی در کل با کاهش اهمال کاری مرتبط است. از سوی دیگر احتمال دارد برونگرایی منجر به اهمال کاری تحصیلی شود، زیرا دانشآموزان و دانشجویان وقتگذرانی با دوستان خود را بر انجام تکالیف ترجیح میدهند. روانرنجوری هم ممکن است سبب اهمال کاری تحصیلی شود، زیرا باعث میشود دانشآموزان یا دانشجویان دربارهی پروژهی درسی پیش رو که تأثیر قابلتوجهی بر نمرات آنها خواهد داشت، استرس داشته باشند.
درنهایت، شاید برخی مشکلات زمینهای و نهفته نیز منجر به اهمال کاری تحصیلی یا تشدید آن شوند. مثلاً امکان دارد که اختلال اضطراب فراگیر و افسردگی دانشآموزان و دانشجویان را بیشتر مستعد نشخوار فکری کند و در قالب افکار منفی تکراری تمایل آنها را به اهمالکاری را افزایش دهد.
۲. علل بیرونی اهمال کاری تحصیلی
- محیط مطالعهی نامناسب: مثلاً محیطی که بسیار پرسروصدا یا پر از عوامل حواسپرتی است.
- تکالیف ناخوشایند: مثلاً تکالیفی که دانشآموزان و دانشجویان را وادار میکنند صرفاً مهارتهای محدودی را به کار بگیرند و به همین علت از دید آنها کسلکنندهاند و درنتیجه از انجامشان گریزان هستند.
- فقدان راهنمایی و انتظارات نامشخص: مثلاً وقتی چگونگی نمرهدادن به مقاله ناقص، مبهم یا گیجکننده توضیح داده میشود.
- مشخصنبودن مهلت: مثلاً زمانی که پیشنویس مقالهای باید تحویل داده شود.
- معلمِ بیش از حد آسانگیر: مثلاً معلمی که هرگز برای تکالیف درسی مهلت تعیین نمیکند.
- معلمِ بیش از حد سختگیر: مثلاً مدرسی که بازخوردهای غیرضروری ناخوشایندی دربارهی تکالیف میدهد.
گاهی احتمال دارد که مشکلات بیرونی سبب بروز یا تشدید مشکلات درونی شوند. مثلاً ممکن است سختگیری بیش از حد معلمی منجر به ترس از مردودی در دانشآموزی شود که در حالت عادی چنین ترسی ندارد یا اضطراب را در دانشآموز مضطرب افزایش دهد.
رویکردهای مقابله با اهمال کاری تحصیلی
۱. رویکرد دانشآموز محور یا دانشجو محور
این رویکرد شامل دانشآموزان یا دانشجویانی میشود که بیشترِ مسئولیت کاهش اهمال کاری تحصیلی خود را بدون هیچگونه راهنمایی یا صرفاً اندکی راهنمایی بر عهده میگیرند. راهنماییهای بیرونی در این مورد ممکن است تا این حد مختصر باشند که مثلاً استادیار به مشکل اهمالکاری اشاره کند و دانشجویان را به مطلبی مرتبط ارجاع میدهد.
۲. رویکرد مدرسمحور
این رویکرد شامل مشارکتکنندگانی مانند معلمان یا مدیرانی میشود که از شیوههای مقابله با اهمال کاری برای کاهش اهمالکاری دانشآموزان و دانشجویان استفاده میکنند بدون اینکه مستقیم دربارهی این موضوع با آنها صحبت کنند. مثلاً ممکن است در این روش معلم چندین مهلت میاندوره را برای همهی دانشآموزان در دروسشان مقرر کند.
۳. رویکرد مشترک
این رویکرد مستلزم بهکارگیری راهنمایی معلم یا استاد همگام با نقش فعال دانشآموزان و دانشجویان در تلاش برای مقابله با اهمالکاری است. مثلاً میتوان همراه دانشآموزان یا دانشجویان شیوههای مقابله با اهمالکاری را بررسی و به آنها کمک کرد تا روش موردعلاقهشان را انتخاب کنند و به کار گیرند.
کدام رویکرد بهتر است؟
هیچیک از این رویکردها بدون درنظرگرفتن شرایط خاص برتر از دیگری نیست. بنابراین رویکرد بهینه در موقعیتی معین باید بر اساس ملاحظاتی مانند اثربخشی، هزینه و عملیبودن انتخاب شود. مثلاً مهم است که تعداد دانشآموزان یا دانشجویانی را که میخواهید به آنها کمک کنید، در نظر بگیرید زیرا ممکن است رویکردی که برای کمک به یک دانشآموز یا دانشجو عملی است، برای کمک به دهها دانشآموز یا دانشجو مؤثر نباشد.
در این رابطه، عامل مهمی که باید در نظر گرفت این است که دانشآموزان و دانشجویان مدنظر تا چه حد مستقلاند. هرچه استقلال بیشتری داشته باشند، احتمالاً باید بیشتر در روند غلبه بر اهمالکاری خود درگیر شوند، زیرا این امر انگیزهی آنها را افزایش میدهد و این روند را مؤثرتر میکند.
ترفندهای مقابله با اهمال کاری تحصیلی
بهتعویقانداختن کارها گویی قانون اساسیِ این عالم است. قانون اول نیوتن بیان میکند که اجسام تمایل دارند در حالت سکون باقی بمانند. نتیجه؟ اجسام در حال حرکت نیز تمایل دارند به حرکت خود ادامه دهند. این یعنی راهی برای شروع پیدا کنید. همین که شروع کنید، ادامهی مسیر برایتان هموار میشود.
از کتاب « قدرت شروع ناقص»، اثر جیمز کلییر
۱. راهنماییهای واضح ارائه بدهید
موقعیتی را در نظر بگیرید که در آن به دانشآموزان تکلیف داده شده مقالهای بنویسند. در این حالت، معلم میتواند با توضیح اینکه دانشآموزان چه سبک مقالهای باید بنویسند و معیارهای نمرهدهی چه هستند، راهنماییها و انتظارات روشنی را ارائه دهد. دانشآموزان نیز میتوانند با انجام کارهایی مانند تصمیمگیری دربارهی مکان، زمان و مدتزمان نوشتن این مقاله اهداف روشنی برای خود تعیین کنند.
۲. مهلتهای میاندوره تعیین کنید
موقعیتی را در نظر بگیرید که در آن به دانشآموزان تکلیف داده شده تحقیقی انجام دهند. بهجای مقررکردن مهلتی پایانی در پایان ترم که دانشآموزان کل پروژه را در آن تاریخ تحویل دهند، بهتر است پروژه را با تعیین چندین مهلت پایانی در طول ترم چارچوببندی کنیم. مثلاً تاریخی برای نهاییکردن موضوع تحقیق و تاریخی برای ارائهی طرح کلی پروژه و کارهایی از این قبیل مقرر کنیم.
۳. به کسی که پیشرفت میکند، پاداش دهید
معلم میتواند دانشآموزی را که قبلاً اهمالکاری میکرده و اکنون موفق شده است که چندین تکلیف را بهموقع تحویل دهد، تشویق و حمایت کند. دانشآموز هم میتواند روند درسخواندن را برای خود تبدیل به نوعی سرگرمی کند، مثلاً روزهایی متوالی را که با موفقیت به اهداف تحصیلیاش دست یافته است، علامتگذاری کند.
۴. راههایی برای لذتبردن از درسخواندن پیدا کنید
مثلاً معلم میتواند نمونههای طنزآمیزی را در تکالیف دانشآموزان به کار ببرد. دانشآموز هم میتواند تصمیم بگیرد که برای درسخواندن به محل خوشایندی مانند کتابخانه برود و حین درسخواندن، موسیقی انرژی بخشی گوش دهد.
۵. اجازهی اشتباه کردن بدهید
معلم میتواند به دانشآموزان تأکید کند که اگر ایرادی در کارشان بود، اشکالی ندارد، بهویژه در تلاشها و پیشنویسهای اولیه. دانشآموزان نیز میتوانند همین موضوع را به خودشان یادآوری کنند.
۶. ترس و اضطراب را شناسایی و برطرف کنید
تشخیص بدهید که دانشآموزان و دانشجویان از چه چیزی میترسند و آن ترسها را برطرف کنید. مثلاً اگر دانشآموزان بابت گرفتن بازخوردهای ناخوشایند دربارهی تکالیفشان مضطرباند، معلم میتواند طوری بازخورد دهد که کمتر ناخوشایند باشد و دانشآموز هم میتواند سعی کند راههایی بیابد تا این بازخوردها را به خودش نگیرد.
۷. شفقت به خود را ترویج دهید
شفقت به خود تا حدی سبب کاهش اهمال کاری و همچنین مسائل مختلف مرتبط با آن مانند استرس میشود. شفقت به خود از سه جزء تشکیل شده است: خودمهربانی که شامل مهربانبودن با خود است، حس انسانی مشترک که شامل درک این حقیقت است که همهی انسانها دچار چالشهایی میشوند و ذهنآگاهی که شامل پذیرش احساسات خود بدون قضاوتکردن آنهاست.
۸. خودکارآمدی را ارتقا دهید
خودکارآمدی اعتقاد به توانایی خود برای انجام اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف است و ممکن است برای کاهش اهمال کاری مفید باشد. دانشآموزان و دانشجویان میتوانند برای رشد خودکارآمدی راهبردهای مختلفی را شناسایی کنند و آنها را برای مطالعهی موفقیتآمیز و تکمیل تکالیف خود به کار ببندند و باور کنند که توانایی اجرای موفقیتآمیز این راهبردها را دارند. مدرسان نیز میتوانند با کمک به دانشآموزان و دانشجویان در انجام این کار، خودکارآمدی ایشان را ارتقا دهند.
علاوهبر این، در نظر داشته باشید که اگر دانشآموز یا دانشجویی دچار مشکلاتی زمینهای و نهفته است که باعث اهمال کاری میشوند مانند کمبود خواب، افسردگی یا بیشفعالی، شاید لازم باشد که ابتدا آن مشکل را حل کنند و برای اینکار در صورت لزوم از متخصص کمک بگیرد تا بتواند با موفقیت بر اهمالکاری غلبه کند.
دو نکتهی مهم دیگر هم وجود دارند که باید دربارهی مقابله با اهمال کاری تحصیلی در نظرشان داشته باشید. اول اینکه بیشتر افرادی که دچار اهمال کاری هستند به بیش از یک روش نیاز دارند تا بتوانند بر اهمالکاری خود غلبه کنند و دوم اینکه روشهای مختلف برای دانشآموزان و دانشجویان مختلف در شرایط مختلف نتیجهی متفاوتی دارند، بنابراین اگر روش خاصی برای تعدادی از دانشآموزان و دانشجویان نتیجهی خوبی دارد، معنایش این نیست که برای سایرین هم مفید خواهد بود.
جمعبندی
در این مقاله ضمن ارائهی تعریفی از اهمال کاری تحصیلی که بسیار در بین دانشآموزان و دانشجویان شایع است، راهکارهای کلی و رویکردهای خاصی هم ذکر کردیم که هم برای مقابله با علل بیرونی و هم علل درونی این رفتار مفیدند. طبق تحقیقات، اهمال کاری تحصیلی عواقب زیانباری هم در دوران تحصیل و هم در آینده و در دوران کاری فرد در پی دارد. درنتیجه مطالعهی این مقاله و عملیکردن راهکارهای معرفیشده، تا حد زیادی بر سلامت عاطفی، روانی و جسمانی فرد و همچنین کیفیت زندگی او تأثیر مثبتی خواهد داشت. علاوهبر این، مطالعهی این سه کتاب را نیز به شما پیشنهاد میکنیم.
عادتهای خرد | ||
منابع
- کتاب «قدرت شروع ناقص»
- کتاب «خردهعادتها»
- کتاب «عادتهای خرد»
من همیشه فکر میکردم که اهمال کاری تحصیلی فقط یه عادت بدِ ساده است، اما با خوندن کتاب “خرده عادت ها” و تکنیکهای طلایی برای آن، تازه فهمیدم که چقدر پیچیدهتر از اون چیزیه که فکر میکردم. نویسنده به خوبی به علل اضطراب و کمالگرایی و تأثیرشون روی تعللهامون پرداخته. راهکارهای عملی که ارائه میده، واقعا کمک کنندن و به من کمک کردن تا بتونم برنامه ریزی بهتری داشته باشم و از اون حس دائمی عقبافتادگی رها شم. اگه شما هم مثل من توی دوران تحصیل با اهمالکاری دست و پنجه نرم میکنید، این کتاب میتونه یه منجی واقعی باشه ازش غافل نشین
کمالگرایی چطور میتونه در مدیریت زمان مشکل ساز باشه؟ من هرکاری میکنم بازم وقت کم میارم خب همین باعث می شه بیشتر استرس بگیرم و همه چی بدتر بشه لطفا بگین چیکار کنم
“اهمال کاری تحصیلی انواع مختلفی دارد که متاسفانه بهش اشاره نشد و امیدوارم بعدا به مقاله اضافه شود
چند تا از انواع اهمال کاری تحصیلی:
اهمال کار رویاپرداز
اهمال کار سرزنشگر
اهمال کار مضطرب
و …”
“اهمال کاری یا فردافکنی یا تعلل (به انگلیسی: Procrastination ) خودداری از انجام وظیفهای است که لازم است تا موعد مشخصی انجام شود. میتوان از آن به عنوان به تأخیر انداختن (از سر عادت یا آگاهانه) شروع یا پایان کاری، با علم به پیامدهای منفی این تأخیر نیز یاد کرد.
که بیشتر آدما درگیرش هستند.”
خیلی کامل و جامع و با مثال سوال من را که اهمال کاری تحصیلی چیست را جواب دادید خیلی ممنون و متشکرم
“میخوام اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان را با یک مثال ساده برایتان شرح دهم تا بیشتر برایتان جا بیفتد
فرض کنید باید مبحثی را بخوانید اما به نظرتان انجام آن سخت است.
خواندن درس را به بعد موکول میکنید. آنقدر آن را عقب میاندازید تا به زمان تست یا امتحان نزدیک میشوید و دیگر راه فراری ندارید و مجبور می شوید در چند ساعت کل درس را مطالعه و در امتحان هم نمره قبولی میگیرید.
چرا درسی که چند ساعت بیشتر طول نمیکشید رو به تعویق انداختیم؟ چون آن فرد قصه مبتلا به اهمال کاری است”
من نمیدونم چرا بعد از این همه سال هنوز یه طرح غربالگری برای اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان اجرایی نشده لازمه تو مقاطع تحصیلی پایین تر زود تر این مشکل شناسایی بشه و حل بشه به روش هایی که دانش آموز نه روحیشو نه انگیزشو از دست بده نه اینکه این مشکل توش بمونه و از درس بیفته
آیا ممکنه که دانشجو ها هم گرفتار اهمال کاری تحصیلی بشن؟ راهی هست که بدون این که صدمه زیادی ببینن سریع تر این مشکلشون حل بشه
به نظر شما برنامه ریزی شده ترین راه درمان اهمال کاری تحصیلی چیست لازمه که این راه به همه دانش آموز ها آموزش داده بشه تا تو زمینه درسی ضربه نخورن